Adieu Tibet - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Maaike Decock - WaarBenJij.nu Adieu Tibet - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Maaike Decock - WaarBenJij.nu

Adieu Tibet

Door: Maaike Decock

Blijf op de hoogte en volg Maaike

19 Juli 2016 | Nepal, Kathmandu

Enorme regenval deze morgen … Thinkhar, mijn Tibetaanse zus, zegt Lhasa weent dat je Tibet verlaat.
En ja de uiterlijke wereld toont echt hoe ik mij innerlijk voel … triest dat ik dit mooie land weeral eens moet verlaten … in het achterhoofd wetend dat een visum niet evident is , dus wie weet komen we hier nog terug .
De plannen zijn er alvast … een pelgrimsreis naar Zuid-Tibet, waar de Tibetaanse beschaving ontstond, het eerst klooster in Tibet, oude meditatiegrotten, de roots van de Bön … dat staat gepland voor juni 2017. Daarna terug een “nomad experience & medicine herbs” in Amdo …

Dan is de tijd aangebroken van afscheid van Thingkhar en Ngodup, een traantje vloeit want we weten nooit wat de toekomst brengt. Jammer genoeg worden nog dagelijks Tibetanen opgepakt … we bidden dat jullie gezinnetje gespaard mag blijven van dit alles.

Als je naar Nepal vliegt vertrek je in een apart gedeelte van de luchthaven met extra beveiliging en screening … eindelijk door alle checks en nu wachten … en de reis start alweer met vertraging …pff ik heb nu al op alle vluchten vertraging gehad.
Maar we hebben een mooi vooruitzicht, we hebben windowseats aan de rechterkant … betekent Hymalayazicht, en zelfs nog meer Everest zicht ;-). Alsof we haar nu nog niet genoeg gezien hebben … .

Uiteindelijk komen we aan in Nepal … omdat ik vorige keer gemist had in mijn visumaanvraag, ik had een visum van 30 dagen ipv 45 dagen aangevraagd, moest in het centrum van Kathmandu om een verlenging aan te vragen.
Op de luchthaven probeerde ik nog een uit te leggen dat het misschien ‘sneller’ was om een nieuw visum aan te vragen, maar nee ik kreeg geen gehoor. Dus met de gids die ons kwam ophalen naar het administratiebureau … 4 mensen zijn er nodig om die verlenging in orde te brengen … kwestie van jobcreatie ;-) … iemand om je aanmeldingsaanvraag te doen … dan wordt je doorverwezen naar een computer waar iemand naast je alles inbrengt … met dat briefje doe je de betaling … en iemand anders plakt dat een sticker in je paspoort …
Voilà zo doe je dat om meer jobs te creëren ;-).
Daarna gaan we naar ons reisbureautje om de permits naar Mustang te regelen … 500 dollar is het voor een permit om het ‘hidden Tibetan kingdom’ binnen te kunnen. Maar aan de foto’s en reisverhalen te zien, zal het meer dan de moeite zijn.
Dan checken we in ons hotel, waar ze blij zijn om me terug te zien ;-), en gaan Beda en ik ons eerste lunch in Nepal nemen in één van mijn favoriete plaatsen … even genieten van een glaasje rode wijn!
Daarna doen we onze noodzakelijke boodschappen, een rugzak dat we onze bagage kunnen nalaten die we niet nodig hebben in het hotel … en bezoeken we een thangka shop waar we toch een paar uurkes kwijt zijn …
We gaan dan maar vroeg onder de veren kruipen want morgen om 5u30 moeten we eral weer uit … Slaapwel België!

• 21 Juli 2016 - 08:04

Lucie:

Je zal wel terugkeren...

• 27 Juli 2016 - 13:13

Rogine:

hihi, toch plannen voor 2017 yes !

Maaike

zaakvoerster van Tarayogini. Tarayogini is een bedrijf met een aanbod van producten naar bedrijven en particulieren die kaderen in body & mind coaching. Naar bedrijven: * stress release program (met al dan niet indiv coaching) * Authentiek leiderschap: programma gebasseerd om eerst de verbinding te maken met jezelf (van buiten naar binnen) ... en daarna de verbinding te maken met de andere (van binnen naar buiten). Program...ma bestaat uit individuele coaching en opdrachten alsook lichaamswerk. Naar particulieren: * Lu Jong, tibetan Healing Yoga (Avelgem, Oudenaarde, Brugge en Gent) * Ontstressprogramma (Yoga, Ademhaling en mindfulness meditatie) * individuele coaching ifv omgaan met stress * Energetische massages Opleidingen: Ieder jaar bestaat de mogelijkheid om een opleiding te volgen om zelf Lu Jong Teacher te worden, een programma in samenwerking met Tulku Lobsang. Het examen zelf wordt ook afgenomen door Tulku Lobsang. Yogareizen: Jaarlijks wordt ook een "ontstress" vakantie georganiseerd naar Zuid-Frankrijk met op het programma Yoga, ademhalingsoefeningen en mindfulness meditatie in een oase van rust en groen!