De twee voor mij heiligste tempels van Lhasa … - Reisverslag uit Lhasa, China van Maaike Decock - WaarBenJij.nu De twee voor mij heiligste tempels van Lhasa … - Reisverslag uit Lhasa, China van Maaike Decock - WaarBenJij.nu

De twee voor mij heiligste tempels van Lhasa …

Door: Maaike Decock

Blijf op de hoogte en volg Maaike

11 Juli 2016 | China, Lhasa

Onze eerste dag in Lhasa was al meteen een hoogdag voor mij want vandaag gaan we naar de Jokhang (betekent huis van Boeddha), wat de eerste en oudste tempel is van Tibet. Dit is een heel krachtige energetische plaats … dan zeggen dat de Chinezen in de culturele revolutie deze tempel hebben gebruikt als stal voor de dieren …ik mag er niet aan denken.
Tibetanen staan uren in de rij aan te schuiven, mer hun kannen met yakboter om te offeren, ook al zouden wij willen , we mogen niet in diezelfde rij staan …. En we mogen ook niet binnen in de plaats van het oude boeddhabeeld … we kunnen enkel vanop afstand aanschouwen.
Dit oude beeld zou door de Nepalse prinses zijn meegebracht in de 8 ste eeuw … en zou nog een beeld zijn dat Boeddha zelf heeft gezegend.
Na de Jokhang gingen we naar de Zongchop Lukhang tempel. De Lukhang wordt ook wel de secret tempel of de Dalai Lama genoemd, omdat dit de meditatieruimte zou zijn van de Dalai Lama en alleen hij hier binnenmocht.
Normaal is de derde verdieping gesloten voor publiek (ook Tibetanen) maar dankzij Nurdup mogen wij hier steeds binnen en krijgen we zelfs de kans om hier 40 minuten te mediteren.
Alle muurschilderingen verwijzen naar de teachings die we van Rinpoche Tulku Lobsang ontvangen, de Tsa Lungoefeningen, Lu Jong, Tummo, Rigpa, … alles vinden we hier terug … zo waardevol – zeker voor ons.
Het is nu de derde keer dat ik het geluk heb om hier te komen en te mediteren, en ik voel me steeds heel dankbaar.

Deze twee tempels zijn voor mij alvast een waardevolle start hier in Lhasa.

Maaike

zaakvoerster van Tarayogini. Tarayogini is een bedrijf met een aanbod van producten naar bedrijven en particulieren die kaderen in body & mind coaching. Naar bedrijven: * stress release program (met al dan niet indiv coaching) * Authentiek leiderschap: programma gebasseerd om eerst de verbinding te maken met jezelf (van buiten naar binnen) ... en daarna de verbinding te maken met de andere (van binnen naar buiten). Program...ma bestaat uit individuele coaching en opdrachten alsook lichaamswerk. Naar particulieren: * Lu Jong, tibetan Healing Yoga (Avelgem, Oudenaarde, Brugge en Gent) * Ontstressprogramma (Yoga, Ademhaling en mindfulness meditatie) * individuele coaching ifv omgaan met stress * Energetische massages Opleidingen: Ieder jaar bestaat de mogelijkheid om een opleiding te volgen om zelf Lu Jong Teacher te worden, een programma in samenwerking met Tulku Lobsang. Het examen zelf wordt ook afgenomen door Tulku Lobsang. Yogareizen: Jaarlijks wordt ook een "ontstress" vakantie georganiseerd naar Zuid-Frankrijk met op het programma Yoga, ademhalingsoefeningen en mindfulness meditatie in een oase van rust en groen!

Actief sinds 01 Aug. 2009