Naychong tempel in Lhasa - Reisverslag uit Lhasa, China van Maaike Decock - WaarBenJij.nu Naychong tempel in Lhasa - Reisverslag uit Lhasa, China van Maaike Decock - WaarBenJij.nu

Naychong tempel in Lhasa

Door: Maaike Decock

Blijf op de hoogte en volg Maaike

12 Juli 2016 | China, Lhasa

Deze morgen vertrokken Beda en ikzelf voor een ontbijt in Lhasa stad, maar de vele plaatsjes die we in onze gedachten hadden waren jammer genoeg allemaal (nog) gesloten.
Uiteindelijk dankzij de regen en een Tibetaans gezin, konden we toch terecht in Lhasa Kitchen, een appelpannekoek en een toast met gesmolten kaas, daarbij een lekkere koffie, dat was even genieten. Even geen rijstwater en dergelijke voor ontbijt.
Om 10 uur hadden we afgesproken met Thingkar, we zouden samen naar de protector tempel, Naychong, te gaan om te bidden, mediteren, en offeren.
Het was de eerste keer dat ik de kleine Tenzin Lucky zag, wat een mooie, sterke meid.
Voor haar was de eerste kennismaking met niet-tibetanen … ze zal wel gedacht hebben wat zien die er anders uit ;-). Maar alvlug kon ze het toch ook met ons vinden.
Het was blijkbaar een auspious day, Medicine Buddha day, waardoor er veel Tibetanen naar de protecor temple kwamen.
Het was een drukte van je welste.
We kochten eerst sang om te offeren, bier en een kata. Toen we ons Sang offerden in de daarvoor speciaal gemaakte kachels. Amai de rook pakte zelfs aan mijn adem en je kon bijna niet meer zien erdoor … van al het geoffer … we vroegen bescherming voor onze travel naar het Westen van Tibet, zo dicht bij de Nepalese grens.
In de tempel zelf was echt een aanschuiven, honderden en honderden Tibetanen, al biddend, sommige in hun mooiste klederdracht.
In de tempel van de protector offerden we onze kata en ons bier ;-) die daar rijkelijke vloeide …maar om te mediteren kregen we geen toestemming … het was te druk. Uiteindelijk vonden we in een kamertje een beetje verder gewijdt aan Padmasambhava een plaats om te mediteren.
Nadien bezichten we verder de tempel waar onder andere een hele mooie yantra geschilderd was. Hij was niet alleen mooi maar ook heel krachtig. Ik heb er een foto van genomen zodat ik hem energetisch kan gebruiken in mijn transformatiebalansen …
Ondertussen waren er in de tempel ook prayers door de monniken, met hun rituele instrumenten, de dhamru’s, de schalen en trompetten.
Daarna dronken we in een lokaal theehuis samen met Nordup, Thingkar en de baby botermelkthee. Ik weet nog de eerste keer dat ik naar Tibet kwam dat ik die smaak vreselijk vond …maar eerlijk nu begin ik het echt al graag te drinken.
De drukte van de tempel was ook te voelen in het verkeer op de terugweg … we zaten toch een paar uur geblokkeerd … eindelijk waren we weer aan de Jokhang tempel.
Eerst en vooral hielp Nordup mij bij de aankoop van de ‘rituele pijl’ die ik nodig heb voor het huwelijk van Eveline volgend jaar.
Daarna kochten Beda en ik een beeldje van Thangton Gyalpo, de yogi van wie de kalachakra oefeningen afkomstig zijn. Thnkhar heeft de beeldjes meegenomen om te laten zegenen in de Jokhang.
Daarna vertrokken Beda en ikzelf op doortocht langs de Barkor, oude winkeltjes rond de Jokhang.
Ik moet zeggen mijn pijl trok wel veel aandacht bij de Tibetanen, waarschijnlijk zijn ze niet gewend dat een Westerse dit koopt.
Het was heel warm in Lhasa, dus besloten we maar een terrasje te doen … helaas de kaart was in het Tibetaans en de serveerster sprak geen woord Engels. Zelfs Coca Cola verstond ze niet. Aangezien er geen tekeningen stonden in de menukaart, vroeg ik aan 3 mensen naast ons of zij Engels spraken maar net als in Chengdu trokken ze zich terug nee alsof we het over een ziekte hadden. Gelukkig had een Tibetaan die wel Engels sprak het gezien en kwam ons ter hulp … konden we eindelijk iets drinken.
Het zicht vanop het terras op de Potola en de Jokhang was fantastisch … en terug zorgde onze pijl voor communicatie … de Tibetanen achter ons begonnen ook te praten … ze hadden interesse waarom we dit kochten … we vertelden over Tibetaande Geneeskunde, Boeddhisme, … leuke babbel … mooie afsluiter van alweer een leuke dag in Lhasa.

Maaike

zaakvoerster van Tarayogini. Tarayogini is een bedrijf met een aanbod van producten naar bedrijven en particulieren die kaderen in body & mind coaching. Naar bedrijven: * stress release program (met al dan niet indiv coaching) * Authentiek leiderschap: programma gebasseerd om eerst de verbinding te maken met jezelf (van buiten naar binnen) ... en daarna de verbinding te maken met de andere (van binnen naar buiten). Program...ma bestaat uit individuele coaching en opdrachten alsook lichaamswerk. Naar particulieren: * Lu Jong, tibetan Healing Yoga (Avelgem, Oudenaarde, Brugge en Gent) * Ontstressprogramma (Yoga, Ademhaling en mindfulness meditatie) * individuele coaching ifv omgaan met stress * Energetische massages Opleidingen: Ieder jaar bestaat de mogelijkheid om een opleiding te volgen om zelf Lu Jong Teacher te worden, een programma in samenwerking met Tulku Lobsang. Het examen zelf wordt ook afgenomen door Tulku Lobsang. Yogareizen: Jaarlijks wordt ook een "ontstress" vakantie georganiseerd naar Zuid-Frankrijk met op het programma Yoga, ademhalingsoefeningen en mindfulness meditatie in een oase van rust en groen!

Actief sinds 01 Aug. 2009