Healing for Body & Mind ... - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Maaike Decock - WaarBenJij.nu Healing for Body & Mind ... - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Maaike Decock - WaarBenJij.nu

Healing for Body & Mind ...

Blijf op de hoogte en volg Maaike

26 Juni 2016 | Nepal, Kathmandu

Deze morgen voelde ik even hoe moe mijn lichaam wel was van de laatste 10 maanden … maanden waar er zoveel in gebeurd is … horen dat mijn moeder stopt met haar zaak - wat betekent een einde aan mijn yogaruimte … dat was wel even schrikken en denken misschien moet ik wel terug een andere weg inslaan een weg in het “normale” leven noem ik dat.
Maar ja wat is dat hé het “normale leven” ;-).

Wel ik zit wel in een stroomversnelling dat ik mijn pad moet volgen en als ik het niet doe … owé mijn lichaam toont het mij langs alle kanten … het pad heeft me dus geleidt dat ik zware verbouwingen gedaan hebt met als resultaat mijn eigen (tibetaanse) yoga ruimte en met het mooiste geschenk bovenal ingezegend door mijn dierbare leraar Rinpoche Tulku Damchoe Nyima Lobsang.
Maar de verbouwingen wegenden zwaar op mij … dan mijn probleem met mijn kaakbeenbot … legden mij in januari een paar weken lam … het was weer maar eens tijd om een paar dingen van dicht te bekijken want niets gebeurd zomaar …
Laat mij zeggen dat de eerste 6 maand van dit jaar mij heel dicht gebracht hebben bij veel blinde vlekken van mezelf - ‘ignorance’ spots voor mijn leerlingen hun taal … om deze ook opnieuw aan te pakken en te helen ;-).

Ik vertelde al tegen een paar mensen dat ik het gevoel heb dat dit een héél bijzondere reis wordt voor mij … en dat is het al van dag één.
Na een lange rust … 16 uur ;-) … ging ik op pad en kwam meteen in een klein Boeddhistische tempel in centraal Kathmandu een lama tegen … na mijn prayers hadden we een kleine babbel over wat ik hier kom zoeken …
Ja soms kan ik dat niet onder woorden brengen maar mijn lichaam vibreert hier beter - het houdt minder aarde op - voelt zich hier in ‘rust’ en hetzelfde geldt voor mijn mind …
Ik vertelde dat ik iedere jaar kom de laatste tijd, maar dat het nu eigenlijk een combinatie is van mijn droom om een school terug te bouwen in Nepal na de aardbeving, het begeleiden van een groep in Tibet en Ladakh, en daarnaast tijd voor mijn persoonlijke practice natuurlijk.
Toen kwamen we bij ‘Dorje Phagmo’ een manifestatie van Vajrayogini … die tevens ook de eerste Thangka is die ik had … en toen niet wist wat dit was …
ik zei dat ik mij wil voorbereiden op een belangrijke initiatie in september en hier zoveel mogelijk mijn practice aan haar geconcentreerd wil doen … wist hij te vertellen dat her 4 geheime plaatsen zijn in Nepal met haar verbonden … waw ik ben hier nu al zoveel keer geweest - heb hier zelfs gewoond maar dat wist ik niet. Hij sprak bij mij over een boek van HE Tsem Tulku Rinpoche … ik heb het onmiddellijk gekocht en ga die plaatsen héél zeker bezoeken tijdens mijn 2 maand … ik voel me al gezegend vanaf dag 1 ;-).

Om 15.00 had ik afgesproken om mijn studentje Nina te bezoeken in Kopan Monastery. Zij volgt daar een retreat.
De weg van Kathmandu naar daar voelde ik hoe ik hier thuishoor in deze chaos maar waar toch een structuur in bestaat … met de mooie gekleurde klederdracht, de kleine winkels, de kinderen die spelen op de straat … de vuilnis langs de baan maar die hoort erbij is een deel van dit Nepal … de vele, vele kleine tempeltjes bijna op iedere straathoek en het simpele leven hier … alleen al door deze straten bewegen maakt dat iedere cel in mijn lichaam terug relaxt en precies op deze frequentie beter fibreert …
Gisteren dacht ik nog op de lange weg naar hier … Maaike toch waar ben je weer meebezig - waarom trek je altijd naar deze plaatsen - … Maar eens hier weet ik het mijn hele “zijn” vibreert hier beter … tijd om voor mezelf bij te tanken … zodat ik er weer tegen kan in september ;-).

Kopan Monastery, het klooster van Lama Yeshe, de schrijver van het prachtige boek ‘inner fire meditation’ een must voor Tummo practitioners. Na een jaar blij hier weer eens te zijn. Ik was nog tevroeg dus ging binnen in de ‘main temple’ om te mediteren … links in de hoek zag ik studenten die onderwijs krijgen van een Lama … en ja hoor ons Nina zat er tussen.
Na mijn mediatatie gingen we samen een thee drinken… waw mijn eerste student dat ik ontmoet in het buitenland … raar maar vertrouwd.
Voor de medestudenten van Nina, ... ze zag er goed en ontspannen uit, en heeft al mooie ervaringen gehad.
We praten wat bij … leuk om samen deze dingen te kunnen delen … in het secretariaat vroeg ik of we samen in de tantrische tempel konden mediteren … eerst was er wat weerstand maar al vlug zagen ze dat ik wel wist waarvoor ik praat … maar omdat het zondag was vandaag was het onmogelijk - maar morgenmiddag ga ik terug en dan zou het ok zijn …
We deden een kleine Kora in de tuin rond de mooie stoepa en alvorens te mediteren dronken we nog een thee - want het is echt héél warm vandaag hier in Nepal.
Voor we binnen gingen in de tempel zagen we monniken debatteren - mooi om te zien en naturel niet voor toeristen zoals op sommige plaatsen in Tibet.
Samen in de grote tempel deden we onze praktijk - was leuk om samen te doen …
Dan dankbaar voor de dag weer naar Kathmandu … 45 minuten genieten van de mooie sfeer van het straatleven …
Voila mijn eerste dag zit erop … ga nu nog even lezen in mijn nieuw boek … mediteren en dan vroeg uit de veren voor een drukke dag morgen.
Heb een meeting met de directeur van het kinderproject …

Namasté!
Much love and respect, from Nepal.


  • 26 Juni 2016 - 18:54

    Ann Potteau:

    Hoi Maaike, wat bijzonder om dit te mogen lezen. Ik ben zo blij voor jou. Je verhaal bruist van energie - dankjwel dat je jouw ervaringen wil delen. Ik kijk uit naar het vervolg :-) groetjes Ann

  • 26 Juni 2016 - 20:34

    Patrick Soubry:

    Vind ik heel bijzonder om dit te kunnen volgen. Ook heel blij voor de ontmoeting tussen Maaike en Nina, en om te horen dat het goed gaat met Nina.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maaike

zaakvoerster van Tarayogini. Tarayogini is een bedrijf met een aanbod van producten naar bedrijven en particulieren die kaderen in body & mind coaching. Naar bedrijven: * stress release program (met al dan niet indiv coaching) * Authentiek leiderschap: programma gebasseerd om eerst de verbinding te maken met jezelf (van buiten naar binnen) ... en daarna de verbinding te maken met de andere (van binnen naar buiten). Program...ma bestaat uit individuele coaching en opdrachten alsook lichaamswerk. Naar particulieren: * Lu Jong, tibetan Healing Yoga (Avelgem, Oudenaarde, Brugge en Gent) * Ontstressprogramma (Yoga, Ademhaling en mindfulness meditatie) * individuele coaching ifv omgaan met stress * Energetische massages Opleidingen: Ieder jaar bestaat de mogelijkheid om een opleiding te volgen om zelf Lu Jong Teacher te worden, een programma in samenwerking met Tulku Lobsang. Het examen zelf wordt ook afgenomen door Tulku Lobsang. Yogareizen: Jaarlijks wordt ook een "ontstress" vakantie georganiseerd naar Zuid-Frankrijk met op het programma Yoga, ademhalingsoefeningen en mindfulness meditatie in een oase van rust en groen!

Actief sinds 01 Aug. 2009
Verslag gelezen: 150
Totaal aantal bezoekers 62876

Voorgaande reizen:

24 Juni 2016 - 26 Augustus 2016

Terug naar waar mijn hart ligt ...

Landen bezocht: