Heilige meditatiegrotten - Reisverslag uit Lhasa, China van Maaike Decock - WaarBenJij.nu Heilige meditatiegrotten - Reisverslag uit Lhasa, China van Maaike Decock - WaarBenJij.nu

Heilige meditatiegrotten

Door: Maaike Decock

Blijf op de hoogte en volg Maaike

18 Juli 2016 | China, Lhasa

Vandaag vertrekken we naar Drak Yerpa, dit is een rotsachtige gebied waar 108 meditatiegrotten zijn. Sommige grotten werden al omgebouwd in kleine tempels, andere grotten worden nog echt gebruikt als meditatiegrot …. We zien mooi die zijn afgesloten met kata’s, het teken dat iemand daar een het mediteren is en dus niet mag gestoord worden. Er zijn mensen die hier een 3 jaar, 3 maand en 3 dagen … Er zijn ook 108 stupa’s gebouwd in dit gebied, herdenking aan de 108 yogi’s/yogini’s die hier hun doel bereikt hebben. In iedere stupa zit hun mala en een beetje haar.
Als we aan de trek naar boven beginnen, die toch wel een klim is, zien we op de andere heuvel dat er een ceremonie bezig is. Ngodup wist te vertellen dat dit een ‘hemelbegraafplaats is’.
Dan komen we aan de eerste grot, hier heeft Atisha ooit gemediteerd … het is een mooie kleine tempelgrot waar we ook even gaan zitten om te mediteren. De trek gaat verder naar een huis waar de laatste Dalai Lama nog 3 dagen heeft verbleven en gemediteerd, hier is ook nog een voetafdruk bewaard van de vijfde Dalai Lama.
We lopen tussen de vele Tibetanen die hier op pelgrimmage komen … oudere vrouwen, maar even goed jonge gezinnen met hun baby’s … alleen even devoot mantra’s aan het reciteren …Westerlingen zie je hier niet, en gelukkig ook geen luidruchtige Chinezen, dit is echt een puur spirituele plaats.
Grappig is dat in alle grotten en tempels de mensen geld offeren. En als je weet dat op al het Chinees geld Mao afgebeeld staat moet ik innerlijk toch eens lachen. Moa heeft zoveel gedaan om alle religie uit te roeien, in zijn ogen was dit vergif. Dus ook het Tibetaans Boeddhisme heeft hij geprobeerd te vernietigen, en nu na zijn dood prijkt hij in de vele tempels, grotten, … dat zal zijn karma zijn zeker dat hij ‘geofferd’ wordt in de tempels ;-).
Een bijzondere tempels was ook de grot van Padmasbhava, Guru Rinpoche, hier zijn ook nog voetafdrukken bewaard, en in de grot zelf hebben we uiteraard gemediteerd. Daarna lopen we verder langs de vele tempels, grotten … soms is het wel een beetje puffen want het is heel warm geworden … Ik moet zeggen dat het bezoek deze keer veel intenser was dan 2 jaar geleden … we krijgen meer tijd om te mediteren en op de één of andere manier hebben we veel meer grotten en tempels bezocht.
Na de afdaling gaan we samen picknicken en dan de terugrit naar Lhasa.

Eerst en vooral halen we het trouwkleed op van mijn studentje … mooi! Ik denk dat ze gaat stralen in dit kleedje.
Ik had mijn Amdo chupa laten maken en ze wilden mij hem eens aanpassen … het was alsof dat ze mijn een korset aandeden zeg … de vrouw knoopte dit heel strak aan … en ik had veel bekijk in de winkel … blijkbaar vinden ze het toch wel grappig dat wij als Westerling ook locale kledij kopen.
Dan gaan we verder op onze shoppingtocht, nog wat zijden bloesjes, en cadeautjes … en dan een laatste keer rond de Jokhang. Ik wordt stil en emotioneel … ik kan niet in woorden brengen wat dit met mij doet zo de kora rond de Jokhang tussen de honderden Tibetanen … het is de plaats waar ik het liefst ben in Tibet.
Thinkhar had een restaurant uitgekozen met zicht op de Jokhang, dus zat ik dan maar te staren naar de mensenzee die passeerden … moeders met hun haar getooid met stenen en aan hun hand hun kinderen, oudere koppeltjes die mooi samen de Kora doen, jonge stoere mannen, … je ziet het Boeddhisme wordt echt gedragen door iedereen in Tibet. Ik zou hier dagen kunnen zitten en kijken. Voor de Jokhang doen ook tientallen mensen neerbuigingen …
Dan wordt het tijd om naar ons hotel te gaan en proberen nu alles in die valies te krijgen ;-) … benieuwd wat de weegschaal morgen zal aangeven in de luchthaven.

  • 19 Juli 2016 - 17:54

    Ellen:

    Wat een mooie beschrijving van je belevenissen in Tibet. Ik ken je wel niet maar ik ben (ook) een Tibet addict en ben al vaak in Tibet geweest. En ik volg reisverhalen over Tibet dan ook op waarbenjenu.nl. En vandaag kwamen jouw verhalen te lezen. Ik heb ze met veel belangstelling gelezen. Als je nog in Tibet bent, dan nog veel plezier!!

  • 19 Juli 2016 - 18:47

    Conny:

    thu-je-chhe Maaike

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maaike

zaakvoerster van Tarayogini. Tarayogini is een bedrijf met een aanbod van producten naar bedrijven en particulieren die kaderen in body & mind coaching. Naar bedrijven: * stress release program (met al dan niet indiv coaching) * Authentiek leiderschap: programma gebasseerd om eerst de verbinding te maken met jezelf (van buiten naar binnen) ... en daarna de verbinding te maken met de andere (van binnen naar buiten). Program...ma bestaat uit individuele coaching en opdrachten alsook lichaamswerk. Naar particulieren: * Lu Jong, tibetan Healing Yoga (Avelgem, Oudenaarde, Brugge en Gent) * Ontstressprogramma (Yoga, Ademhaling en mindfulness meditatie) * individuele coaching ifv omgaan met stress * Energetische massages Opleidingen: Ieder jaar bestaat de mogelijkheid om een opleiding te volgen om zelf Lu Jong Teacher te worden, een programma in samenwerking met Tulku Lobsang. Het examen zelf wordt ook afgenomen door Tulku Lobsang. Yogareizen: Jaarlijks wordt ook een "ontstress" vakantie georganiseerd naar Zuid-Frankrijk met op het programma Yoga, ademhalingsoefeningen en mindfulness meditatie in een oase van rust en groen!

Actief sinds 01 Aug. 2009
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 62789

Voorgaande reizen:

24 Juni 2016 - 26 Augustus 2016

Terug naar waar mijn hart ligt ...

Landen bezocht: